🔘 محموله «بسیار خطرناک» منفجر شده تحت چه عنوانی وارد و انبار شده بود؟
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، درباره انفجار مهیب روز گذشته در بندر شهید رجایی، واقع در محوطه اختصاصی این شرکت، اظهار داشت: این حادثه به دلیل اظهار خلاف واقع محمولههای وارداتی رخ داده است. محمولههای «بسیار خطرناک» تحت عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بودند، که منجر به این سانحه شد.
🔸 اهمیت رعایت آییننامه حمل کالاهای خطرناک
🔹 به گزارش *اقتصادآنلاین* به نقل از *ایلنا*، سعید جعفری با شرح حادثه تلخ روز گذشته در بندر شهید رجایی تأکید کرد:
بر اساس آییننامه بینالمللی حملونقل کالاهای خطرناک، تمامی متولیان حملونقل دریایی و خشکی مکلفاند محمولههای خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن، همراه با فرم مشخصات ایمنی، پیش از ورود به گمرکات اظهار کنند. این اقدام به بستهبندی صحیح و برچسبزنی مطابق با استانداردهای بینالمللی کمک میکند.
🔹 جعفری افزود: بنادر موظفاند محمولههای خطرناک را به محوطه مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک منتقل کنند؛ این مناطق در طراحی و زونبندی بندری، بهطور ویژه برای چنین محمولههایی در نظر گرفته شدهاند.
🔸 علل وقوع حادثه و پیامدهای آن
🔹 مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با تأکید بر اهمیت رعایت مقررات حمل، تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک اظهار داشت:
متأسفانه، ارزیابیهای اولیه نشان میدهد که اظهار خلاف واقع محمولههای خطرناک و تحویل آنها بدون اسناد و برچسبهای رسمی، عامل اصلی این حادثه تلخ بوده است.
🔹 جعفری با اشاره به قدرت انفجار، شعاع تخریب و سایر مشخصههای حادثه تأکید کرد:
چنین محمولههایی، طبق کنوانسیون FAL و قوانین بندری، باید توسط شرکت حملکننده بهصورت رسمی و کتبی بهعنوان کالای خطرناک اظهار شوند. در این مورد، محموله بهعنوان کالای معمولی اظهار، بستهبندی، و تحویل بندر شده بود که پیامدهای ناگواری به همراه داشت.
🔸 پیگیریهای قانونی و اقدامات پیشگیرانه
🔹 جعفری در پایان افزود:
اظهار خلاف واقع این محمولهها، موجب به خطر افتادن کل محدوده از کشتی تا انبار شد و زمینهساز این سانحه تلخ گردید. بر همین اساس، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اقدامات قانونی لازم را برای بررسی و پیگیری این حادثه در دستور کار قرار داده است.
🎯 کانال ترخیص کاران
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
🌍 ➣ @Tarkhis_Karan